shima shahari

Thursday, July 18, 2013

pengalaman takle lupa : surat terbaik

cite nya bermula masa aku di tingkatan 2.
ade sorang cikgu tu, cikgu ajar subjek sivik.
dia bagi tugasan kat kelas aku tuk wat surat tidak rasmi.

aku pun tak igt sbnrnya apa tajuk cite surat tu. tapi cam mnyelesaikan
masalah la.

esok dah kene hantar.

tugasan ni kene wat 2 orng.
so aku partner la ngan kawan aku ni.
cikgu dah janji, siapa yang buat surat terbaik akan diberi hadiah.
aku tak kisah sangat pun pasal hadiah tu. yang aku kisah sangat,
kawan aku tu tak nak wat keje tu. dia kata "esok baru kita wat.."
aiii... takpela..  subjek sivik je kot.

balik tu.. aku tak wat lagi.. aku rilek agi..
tapi daripada tak wat.. baik aku wat

tangan aku pun dah laju mengarang..
esok nya.. pagi2 tu kelas sivik. aku dah tunjukkan kat kawn aku, surat yang aku wat.
dia bole pulak cakap yang dia da wat an. dia kata dia suruh abang dia buatkan.
okey takpe aku saba. tapi aku diam je la. da dia nak guna surat dia.

aku ni jenis malas nak pusing-pusing
kau nak hantar kau nye.. okey.. jom hanto

-selang bape hari-


keputusan undian dah kuar.
eh silap.

keputusan surat terbaik akan diumumkan.
cikgu tu siap puji-puji lagi surat tu,
dia cakap. ini menrupakan surat terbaik yang pernah dia baca.
pandai pikir masa hadapan.
dan dia tak sangka yang surat tu datang nya daripada 2 orang budak lelaki.
kerana ayat dalam surat ni begitu ikhlas dari hati.
and bla.. bla.. bla..
diumumkan nama budak 2 orang lelaki tu...

" si abu dan si atan "

pastu tak pasal2 partner aku tu melenting. dia kat sebelah aku, tiba-tiba je

"shima... shima..." sambil tarik-tarik baju aku.

pastu aku tengok la 2 budak lelaki yang menang tu.. dia cakap

"shima sorii ea"

aku pun da bingong... apehal la diorang ni..
pastu cikgu suruh senyap. dia mintak yang menang tu bacakan surat tu.
aku malas sbnrnya nak dengar.. tapi aku dengo la jgk.
tapi.. makin lama dia baca.. aku dapat tangkap ayat tu. macam ayat aku.
yes.. tak silap... sebijik ayat aku.

tapi macam mana??? surat tu?? grrrr!!



tamat scene dalam kelas


confuse aku
aku tunggu la penjelasan kawan aku tu.
rasa geram-garam-gula sume ada
aku tggu dia kat blakg surau
berbekal kan skumplan gangster sekolah
=eceh... igt aku jahat ke sekolah dulu

takde2.. aku sorang je ngan dia...
jumpa kat depan surau kot
so kat depan surau takle gado2
dia pun kata la dia bagi kat 2 budak tu sbb diorang tak siap lagi.


(gunung berapi sedang diaktifkan.. blob.. blob.. blob)
korang patut tau cmne perasaan aku
hakcipta aku diciplak

---maka lama-lama---


hanya gamba hiasan


aku tak tau la
aku tak mara pun ngan dia
tapi aku rasa "bagusla"
cuma aku tak tau camne surat tu bole ada kat tangan dia

pastu, hadiah dikongsi
sebungkus coklat kitkat
nasib baik hadiah nye cume tu je
kalau hadiah nye berupa kereta honda accord, da lama da aku bgtau cikgu


takpe.. aku tolong google kan

aku tak kisah pun benda ni tak sampai ke pengetahuan cikgu
small matter
at least,
the whole class know the true story

cuma nak dinasihatkan di sini...
jangan amik hak orang yang bukan milik kita
melainkan dengan keizinan tuan badan

kadang2 aku pun wat silap... aku tak nafikan
hmm... tapi
aku pun da maafkan dia


end of the story

#juz nak share benda pernah terjadi dlm hidup aku :)

No comments:

Post a Comment